TOPIK 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH


Bilik darjah merupakan medan perjuangan utama seorang guru menjalankan tugas,peranan dan tanggung jawab. Seseorang guru akan diklasifikasikan sebagai tidak melaksanakan tugas sekiranya amanah ini diabaikan walaupun beliau merupakan seorang juara masyarakat yang paling komited di luar bilik darjah atau di luar sekolah. Seseorang itu tidak akan dikatakan sebagai pemain jika sekadar duduk di luar padang walaupun mempunyai kemahiran sebagai juara. Sehubungan dengan itu, bilik darjah perlu diurus dengan keadaan terbaik dan kondusif agar pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan efektif serta guru boleh dinobatkan sebagai pendidik berketerampilan cemerlang.
Pada asanya, pengurusan bilik darjah merupakan kemahiran yang agak sukar dikuasai walaupun banyak teori dan teknik yang telah dipelajari oleh guru pelatih di universiti maupun di institut-institut perguruan. Sekiranya kemahiran ini dapat dikuasai dan dihayati oleh guru pelatih, proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah akan menjadi pengalaman yang menyeronokkan. Bilik darjah yang mempunyai pelajar-pelajar yang bertingkah laku baik menjadikan tugas pengajaran guru “one of the most wonderful jobs in the world” kerana setiap hari guru mengalami pelbagai pengalaman yang baru dan berbeza di bilik darjah.
             Antara pendekatan yang digunakan dalam pengurusan bilik darjah di sekolah ialah dengan menetapkan peraturan  dalam bilik darjah yang telah dipersetujui oleh pelajar. Antara contoh peraturan yang perlu diwujudkan ialah seperti peraturan mengenai apa yang perlu dilakukan oleh pelajar ketika guru mengambil kedatangan pelajar, penggunaan cecair pemadam, bagaimana prosedur menjawab pertanyaan guru dan juga peraturan khusus apabila aktiviti kumpulan dijalankan. Dengan wujudnya peraturan, ia akan memudahkan guru mengawal tindak tanduk pelajar.
Selain itu, perancangan terhadap susunatur dalam bilik darjah juga perlu dilakukan. Susunan yang baik seharusnya membolehkan guru memerhati semua pelajarnya dan seterusnya dapat mengendali bilik darjah dengan mudah. Ruang yang kerap digunakan sepatutnya tidak mempunyai sebarang bentuk halangan dan mudah dilalui. Pelajar juga perlu berada di dalam kedudukan yang selesa di mana mereka boleh melihat guru ataupun sebarang persembahan pengajaran oleh guru tanpa perlu berpaling ataupun bergerak ke mana-mana. Bahan yang kerap digunakan di dalam bilik darjah seperti buku rujukan dan kad kebenaran keluar bilik darjah sepatutnya ditempatkan di tempat yang mudah diambil apabila diperlukan.
Selanjutnya, guru juga perlu membina dan menjaga hubungan baik dengan pelajar. Dalam menguruskan pelajar, guru perlu bersabar dan banyak bertolak ansur untuk memenangi hati pelajar agar pelajar akan menghormati guru mereka. Guru juga perlu menitikberatkan ketrampilan penyampaian ketika memulakan sesi pengajaran di bilik darjah. Kemahiran set induksi merupakan kemahiran utama yang perlu dikuasai olehseorang guru pelatih dalam menarik minat serta merangsang pelajar supaya menumpukan perhatian terhadap aktiviti pengajaran yang akan disampaikan. guru sebagai pendidik mereka.
Kesimpulannya, pengurusan bilik darjah adalah merupakan sas penting bagi seorang guru sebelum mereka ingin menyampaikan sesuatu pengajaran. Pengurusan bilik darjah yang sistematik dan teratur akan memudahkan proses PDP dan memberi keselasaan kepada murid dan guru.

Pengurusan Bilik Darjah :

Definisi
Komponen pengurusan bilik darjah
Cara penyusunan bilik darjah



Komponen Pengurusan Bilik Darjah :

Penyusunan kemudahan fizikal bilik darjah
Peraturan bilik darjah
Pengurusan tingkahlaku
Pembahagian kumpulan pengajaran dan pembelajaran
•Penyipanan rekod 

Penjadualan


1.SUSUNAN FIZIKAL
Intipati pengajaran melibatkan guru berinteraksi dengan murid dan kurikulum.

2.PUSAT PEMBELAJARAN
    (A) FAKTOR PENUBUHAN
                            - ASPEK  FIZIKAL
                                          -Intipati pengajaran melibatkan guru berinteraksi dengan         murid dan kurikulum.

    - ASPEK PSIKOSOSIAL
      -Bagi membolehkan seseorang guru berperanan sebagai         pengurus persekitaran sosial.

    - ASPEK EKONOMI
      -Peruntukan yang disediakan oleh pihak kerajaan.

    -ASPEK DAYA USAHA DAN KREATIF
      -Kreativiti yang dilakukan oleh seseorang guru untuk           menceriakan bilik darjah.

(B) JENIS PUSAT PEMBELAJARAN
    - JENIS PUSAT PEMBELAJARAN LANGSUNG
Pengurusan sudut dan ruang pembelajran mestilah dikelolakan dalam keadaan yang kemas dan teratur serta dilengkapkan dengan bahan-bahan pembelajaran yang sesuai digunakan oleh murid-murid yang menjalankan aktiviti pembelajaran.

    - JENIS PUSAT PEMBELAJARAN TERBUKA
Bilik darjah terbuka wujud hasil daripada konsep pendidikan terbuka R.S Barth ada menyatakan bahawa   konsep pendidikan terbuka sebagai suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran, ruang-ruang pembelajaran bahan-bahan pembelajaran serta penglibatan pelajar dalam membuat pemilihan daripada pendekatan dan strategi pembelajaran.

    - JENIS PUSAT PEMBELAJARAN KEMAHIRAN
Dalam KBSM, beberapa bilik darjah mata pelajaran juga disediakan. Antaranya ialah makmal sains, bilik ekonomi rumah tangga, bilik seni perusahaan, pusat sumber dan   sebagainya. Bilik darjah mata pelajaran khas ini dilengkapi dengan pelbagai jenis alatan yang boleh guru membuat demonstrasi serta memberi  peluang kepada pelajar menggunakannya dalam amali.

3. BAHAN PEMBELAJARAN
Bahan pembelajaran merupakan komponen penting yang  harus dipersiapkan oleh  guru sebelum melaksanakan kegiatan belajar dan pembelajaran. Kelengkapan bahan pembelajaran akan membantu guru dan murid dalam proses pembelajaran di dalam bilik darjah .

4. SUMBER PEMBELAJARAN
Pengurusan sumber bermaksud satu proses memilih, menyusun, mengguna dan menyimpan bahan serta alat supaya proses pengajaran dan pembelajaran sempurna.    

RUJUKAN :

Akhiar pardi dan Shamsina Shamsuddin (2011). Pengurusan Bilik Darjah        & Tingkah Laku. Freemind Horizons Sdn. Bhd.
Mok Soon Sang (2009). Pengurusan Bilik Darjah & Tingkah Laku.
              Penerbitan Multimedia. Sdn. Bhd.
Abd. Rahim Abd. Rashid. (1999).Profesionalisme Motivasi Pengurusan Bilik Darjah. Utusan Pulication & Distribution Sdn. Bhd.
 Mohd Hasani Dali, 2009 Pengurusan Bilik Darjah, Universiti Utara Malaysia, Kedah

Comments