BAB 8 : STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN


Bilik pembelajaran merupakan tempat di mana berlakunya proses pembelajaran dan pengajaran di antara guru dan juga murid. Oleh yang demikian, strategi yang sesuai perlulah digunakan untuk menguruskan bilik-bilik pembelajaran yang ada. Pengurusannya perlulah diteliti agar persekitaran pembelajaran yang kondusif dapat diwujudkan. Terdapat beberapa aspek yang dibincangkan di dalam topik ini iaitu, fizikal bilik darajah, interaksi bilik pembelajaran dan iklim pembelajaran yang positif.
            Berdasarkan topik ini didapati bahawa faktor yang mempengaruhi pengurusan bilik darjah ialah factor fizikal Penyusanan bilik darjah dapat menggalakkan atau menghalang sesuatu pembelajaran. Menurut Sharifah Alwiah Alsagof, persekitaran fizikal bilik darjah yang baik akan dapat meningkatkan kuasa serta sumber pengajaran guru. Strategik pengurusan bilik pembelajran meliputi spek penyusunan tempat duduk pelajar, meja guru dan melakukan rutin bilik darjah. Dari segi bentuk penyusunan kerusi meja pelajar Kedudukannya tidak menyebabkan ada pelajar yang membelakangkan papan hitam, ini kerana penerangan guru secara kelas akan menyebabkan pelajar terpaksa berpusing dan akan menyebabkan merasa terganggu. Manakala meja guru pula adalah berada di bahagian hadapan kelas dan guru harus berada di sekitar meja pelajar bagi pembantu dalam proses pembelajaran. Rutin bilik darjah adalah seperti membuat pemeriksaan tentang keadaan fizikal bilik darjah dan ianya perlukan dilakukan pada waktu yang telah ditetapkan. 
            Interaksi dalam bilik darjah adalah satu proses saling bertindak yang berlaku di antara  sekurang-kurangnya dua pihak. Istilah dua pihak bermaksud sama ada ia merupakan orang perseorangan ataupun sekumpulan manusia jenis interaksi bercorak lisan seperti Interaksi sehala atau tradisional, Interaksi dua hala antara guru dan murid, Interaksi dua hala antara murid dan murid,Interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid dengan murid dan  Interaksi komputer
            Kepimpinan dan kaedah mengajar guru sememangnya adalah amat mempengaruhi suasana bilik darjah. Suasana PDP yang demokratik menggalakkan pelajar untuk bekerjasama. Guru boleh mempengaruhi pelajara secara langsung seperti, sikap selalu marah, memberi arahan dan terlalu kritikal. Guru yang mempengaruhi pelajar secara tidak langsung adalah melalui menerima perasaan pelajar tanpa menakutkannya, memuji pelajar dan menggalakkan mereka menggunakan dan menerima idea pelajar lain.
Terdapat beberapa elemen-elemen komunkasi yang berkesan dalam PDP. Guru hendaklah seorang yang bermaklumat dan mempunyai pengetahuan. Berkemahiran berucap dalam menyampaikan idea. Ini ditentukan oleh elemen-elemen seperti telah menguasai isi pelajaran; mampu menyediakan alat bantu mengajar yang menarik dan berkesan, kontak mata, bahasa badan., sentuhan, merumus isi pelajaran dalam bahasa yang mudah bersedia berbincang dengan murid. Komunikasi merupakan eleman yang sangat penting dalam menjadikan proses penyampaian maklumat lebih berkesan dan lancer.
            Kesimpulannya, pengurusan bilik darjah haruslah dilakukan melalui kerjasama diantara guru dan pelajar bagi memastikan suasana kelas sentiasa ceria dan selesa lastas dapat mengurangkan masalah disiplin.

Strategi Mengurus Bilik Pembelajaran :

Definisi
Penyusunan  bilik darjah
Kegiatan  rutin bilik darjah
Penyimpanan rekod
Jenis Interaks bercorak lisani 


Comments