Pengurusan bermaksud
proses merancang, pengorganisasian, memimpin dan mengawal usaha-usaha ahli
organisasi secara cekap dan berkesan bagi mencapai matlamat organisasi. Dalam
dunia yang serba moden ini, aspek pengurusan adalah satu perkara yang tidak
dapat dipisahkan dari manusia. Pengurusan merupakan satu proses sosial selaras
dengan perkembangan manusia dan komuniti di sekelilingnya. Pengurusan dikaitkan
dari pengurusan sebuah keluarga, komuniti atau organisasi hinggalah kepada
pengurusan sebuah negara
Pengurusan pengajaran
dan pembelajaran pelajar merupakan
sebuah elemen penting yang berperanan
dalam meningkatkan prestasi pelajar serta berfungsi dalam penyampaian ilmu.
Objektif dalam pengajaran dan pembelajaran juga adalah bergantung kepada
sejauhmanakah pengurusan dan pembelajaran ini dijalankan. Bagi seorang
pendidik, penguasaan terhadap biik
darjah adalah penting bagi membolehkan maklumat dapat disampaikan kepada pelajar. Hal ini jelasnya
dapat meningkatkan pengawalan kelas yang berkesan.
Guru berperanan sebagai pengurus bilik
darjah. Guru bertanggungjawab untuk
merancang, mengelola, mengawal dan mengarah. Dalam aspek merancang itu ,
sebagai contoh guru berperanan untuk merancang objektif pelajaran, strategi dan
kaedah pengajaran, merancang bahan-bahan pengajaran dan merancang
kemudahan serta susun fizikal bilik
darjah. Dengan adanya perancangan tersebut menjadikan kerja guru dalam
pengejaran akan lebih mudah dan efektif. Dalam aspek mengelola pula, guru
bertanggungjawab untuk mengurus rutin bilik darjah, aktiviti murid,aktiviti
kumpulan dan kaedah fizikal dan kemudahan. Dalam aspek mengawal pula, guru
perlu mengawal peraturan bilik darjah,memastikan tiada masalah disiplin dan mengawal murid bermasalah peribadi.
Seterusnnya, dalam Mengarah, guru akan mengarahkan murid menjawab soalan
guru,murid harus mematuhi disiplin bilik
darjah dan mengarah untuk menguruskan tugas harian bilik darjah.
Selanjutnya, dalam aspek
persediaan rancangan kerja guru perlu membuat perancangan terlebih
dahulu sebelum mengajar, Rancangan Pembelajaran Harian (RPH). Guru perlu
merancang isi pelajaran, teknik mengajar, alat bahan bantu mengajar (ABBM) agar
pengajaran pembelajaran dapat berjalan dengan lancar dan berkesan. Perancangan
perlu mempunyai objektif, teknik dan kaedah. Hal ini bagi membolehkan guru
tersebut lebih bersedia untuk mengajar. Dengan adanya ABM juga para pelajar kan
mudah faham dan subjek yang diajar lebih menarik. Pengurusan sumber pengajaran
dan pembelajaran juga adalah sangat penting. Sumber pengajaran terdiri daripada
bahan-bahan yang akan digunakan dalam
proses Pengajaran Pembelajaran. Penggunaaan penyediaan alat bantu mengajar yang
bersesuaian dapat melancarkan proses pengajaran. Antara sumber pengajaran dan
pembelajaran ialah buku teks, buku rujukan dan alat bantu mengajar.
Kesimpulannya,
pengurusan pengajaran dan pembelajaran pelajar adalah sangat penting dalam
membawa kepada kemudahan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Tugasan
sebagai sorang guru adalah dipenuhi dengan tanggungjawab, maka apabila suatu
tugasan itu diuruskan dengan baik maka sudah pasti akan menghasilkan sesuatu
yang baik.
PENGURUSAN DAN
PEMBELAJARAN PELAJAR :
•definis
•KONSEP DALAM PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PELAJAR: Mengawal, Merancang, Pengalaman, Mengarah
•persediaan rancangan
kerja
•kepentingan pengurusan pembelajaran
KAEDAH PENGURUSAN DAN
PEMBELAJARAN :
•Berkaitan dengan model
prinsip dan teori pembelajaran
•Menggunkan kaedah set
induksi yang baik dan mampu menarik
minat pelajar
•Menggunakan kaedah demonstrasi
RUJUKAN
https://www.scribd.com/document/344679606/Topik-2-Kajian-Pengurusan-Dan-Pembelajaran-Pelajar
Comments
Post a Comment