TOPIK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN


Gillin mengatakan bahawa interaksi merupakan suatu hubungan yang bersifat dinamik di dalam bersosial antara individu dengan individu yang lainnya, individu dengan kelompoknya atau kelompok lain dengan satu kelompok yang lain. Manakala menurut Kamus Dewan Bahasa Edisi Keempat pula, interaksi bermaksud tindakan atau perhubungan aktif antara satu dama lain, tindak balas antara dua atau beberapa pihak di mana di dalam proses tersebut, interaksi yang berlaku di dalam persekitaran adalah bertujuan untuk mempengaruhi satu sama lain.
Selain itu, Interaksi juga adalah suatu jenis tindakan yang terjadi ketika dua atau lebih objek mempengaruhi atau memiliki kesan  satu sama lain. Interaksi juga merupakan tindakan atau perhubungan aktif antara satu sama lain,  tindak balas antara dua pihak atau lebih Oleh  itu dapat difahami bahawa interaksi merupakan sebuah tindakan atau tindak balas antara dua pihak atau lebih.
Terdapat beberapa jenis interaksi di dalam proses pembelajaran . sebagai contoh interaksi yang terdapat di bilik darjah dapat menunjukkan sebuah interaksi dua hala. Sebagai contoh,  apabila guru bertanya pelajar menjawab, atau pelajar bertanya guru menjawab. Perkara ini menunjukkan bahawa terdapat tindakbalas yang dilakukan diantara kedua-dua pihak  . Selain itu, terdapat juga interaksi kumpulan. Interaksi jenis ini bertujuan untuk menggalakkan pelajar aktif dalam PDP. Kerja berkumpulan diwujudkan supaya pelajar dapat  berinteraksi dengan sesama mereka dalam perbincangan. Dalam keadaan ini, pelajar yang takut, malu dengan kehadiran guru boleh dan mampu berinteraksi dengan  aktif  bersama  rakan lain. Sesi sumbang saran sebegini mampu menjana idea yang berkualiti daripada pelajar. Selanjutnya, terdapat juga interaksi antara kumpulan
Interaksi dalam pembelajaran juga tidak ketinggalan daripada merangkumi aspek komunikasi.Proses interaksi untuk menyalurkan maklumat dengan menggunakan satu bahasa.Interaksi adalah proses saling mempengaruhi dalam bentuk perilaku atau kegiatan di antara anggota-anggota masyarakat (Effendy. 1989: 184) . Individu, emosi, perlakuan dan tindak balas dapat dianalisis melalui interaksi dengan individu lain melalui proses interaksi dalam kehidupan sosial mereka. Individu-individu ini berinteraksi menggunakan simbol-simbol iaitu mengandungi tanda-tanda, isyarat dan kata-kata (Mead 1934).
Antara bentuk komunikasi ialah komunikasi lisan ( menggunakan bahasa, intosnasi suara ataupun dialek), Komunikasi  tanpa lisan ( gerak isyarat seperti senyum,angguk kepala, ‘eye contact’ ) dan komunikasi persuratan, komunikasi visual, komunikasi isyarat. Tahap komunikasi juga terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu, komunikasi intraperibadi, komunikasi  antara peribadi, komunikasi kumpulan kecil, komunikasi kumpulan besar dan komunikasi keorganisasian. Kemahiran komunikasi yang hanya menggunakan akal atau hanya menggunakan perasaan akan menjadi tidak berkesan. Seseorang yang berkomunikasi dengan berkesan akan menggunakan kesemua deria manusia dengan bijaksana.
Kesimpulan bagi topik  ini ialah, interaksi  dan pembelajaran merupakan sebuah elemen penting dalam memastikan keberkesanan sesuatu penyampaian ataupun ilmu yang ingin di sampaikan. Interaksi  dan pembelajaran merupakan sebuah jalinan penting dalam menghubungkaitkan sesuatu ilmu yang disampaikan agar ianya dapat meresap dalam kefahaman murid dalam proses PDP.

INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN :

definisi
jenis jenis interaksi
komunikasi

JENIS INTERAKSI :

INTERAKSI SEHALA
INTERAKSI DUA HALA DI ANTAR (guru dengan murid)
INTERAKSI DUA HALA (antara murid dengan murid)
INTERAKSI PELBAGAI HALA (anatar guru dengan murid dan murid dengan murid)


RUJUKAN :
Kamus Dewan Edisi Keempat

Comments