BAB 7 : PENGURUSAN SUMBER


Menurut James A.F Stoner & Charles Wienkel, pengurusan adalah proses merancang, mengorganisasi, memimpin, dan mengawal daya usaha anggota organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain dalam organisasi bagi mencapai matlamat organisasi yang ditetapkan.  Pengurusan juga adalah proses mencapai matlamat organisasi dengan bekerja dengan dan melalui orang dan sumber-sumber organisasi lain. Sumber pula merujuk kepada sesuatu bahan yang boleh digunakan serta dimanfaatkan oleh manusia dalam aktiviti ataupun kegiatan harian. Sumber terdiri daripada pelbagai kategori iaitu sumber alam semula jadi, sumber manusia, kewangan dan teknologi. Kategori sumber tersebut digunakan manusia secara langsung untuk proses kelangsungan hidup serta mempunyai perkaitan dengan definisi pengurusan tadi.
Pengurusan ialah melibatkan proses perancangan, penyusunan, pengarahan dan pengawalan usaha-usaha ahli organisasi dan menggunakan semua sumber organisasi secara cekap dan berkesan bagi mencapai matlamat organisasi.Sumber merupakan bahan-bahan yang digunakan manusia yang terdapat disekeliling kita. Sumber juga merupakan satu set bahan atau sistem yang diwujudkan dengan bertujuan untuk membolehkan  dan memudahkan pembelajaran seseorang pelajar.
            Jenis-jenis sumber yang  terdapat  ialah perpustakaan, makmal sains dan makmal komputer. Perpustakaan  merupakan satu pusat yang memuatkan koleksi maklumat dan sumber- sumber ilmu dahulu dan kini. Pusat sumber juga merupakan satu tempat untuk mengakses maklumat bersepadu yang mengandungi pelbagai sumber pendidikan dalam bentuk bahan bercetak, bukan bercetak dan digital. Pusat sumber perlu diurus secara sistematik agar dapat menarik minat pelajar dan bertujuan untuk memupuk tabiat membaca dan pembelajaran sepanjang hayat selaras dengan aspirasi Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
            Makmal Sains adalah salah satu bilik mata pelajaran khas yang dibina untuk pengajaran pembelajaran amali sains . Aspek utama dalam pengurusan  makmal sains ialah  keceriaan makmal sains, penggunaan dan penyimpanan peralatan dan bahan serta keselamatan makmal sains. Tindakan guru samasa berlakunya kemalangan di dalam makmal sains ialah mengenalpasti jenis kemalangan yang berlaku dan jika di luar kemampuan diri dalam menyelamat mangsa, eloklah meminta orang lain yang berpengalaman. Jika kecederaan teruk, minta ketua darjah laporkan kepada pihak pentadbir sekolah, bagi kemalangan besar, hubungi ambulans dan bantuan doktor perubatan dengan segera dan memberitahu ibu bapa pelajar yang berkenaan. Guru harus merekod dan melaporkannya kepada pihak pentadbir sekolah.
            Di makmal komputer pula, menekankan beberapa aspek yang harus diberi perhatian khusus seperti keselamatan komputer daripada segi perkakasan dan perisian, keselamatan pengguna dan peraturan makmal komputer. Pengurus makmal komputer perlu sentiasa memastikan aspek-aspek pengurusan ini diikuti dan diamalkan oleh pengguna makmal komputer pada setiap masa. Pengguna tidak dibenarkan masuk ke dalam makmal komputer tanpa izin atau semasa ketiadaan guru  Selain itu,.  sebarang kerosakan hendaklah dilaporkan dengan segera kepada guru yang bertugas di makmal komputer.
            Kesimpulannya, pengurusan sumber memberi gambaran yang luas terhadap tugasan guru dalam menguruskan sumber-sumber yang terdapat disekolah bagi kegunaan murid disamping turut berperanan untuk memntau keselamatan murid sewaktu menggunakan sumber yang digunakan.

Pengurusan Sumber :

Definisi
Kepentingan sumber
Jenis-jenis sumber



Jenis-jenis  Sumber :
Perpustakaan
Makmal sains
Makmal  komputer




RUJUKAN :

Comments