Pengurusan murid merupakan
salah satu bahagian daripada pentadbiran sekolah yang sangat penting. Hal ini
adalah kerana ianya berkaitan dengan usaha untuk melahirkan murid yang
berkualiti dan mampu membawa perubahan terhadap negara dalam pelbagai aspek
pada suatu hari nanti. Selain daripada itu, pengurusan murid haruslah dibuat
secara sistematik agar ianya mampu mencapai matlamat dan objektif yang telah
dibuat. Oleh sebab itulah wujudnya jawatan Guru Penolong Kanan Hal-Ehwal Murid
yang brtujuan untuk menyelaraskan pengurusan murid daripada pelbagai aspek
seperti disiplin, ko-kurikulum, kurikulum dan aspek yang lain melalui
peranannya sebagai pemaju, pembina, pembantu, perancang, pemudahcara,
penyelaras, pengawal, penawar, dan kaunselor yang boleh membantu memudahkan
pengurusan murid
Pengurusan murid
terbahagi kepada tiga bahagian iaitu mengurus rekod murid, kesediaan
murid belajar dan memotivasikan murid. Menguruskan rekod murid adalah termasuk
dalam pemantapan sistem pengurusan murid
di sekolah. Antara perkara yang perlu dilakukan oleh guru dalam menguruskan
rekod murid ialah guru perlu
menguruskan tugasan murid, melakukan pemauntaun terhadap kerja murid,
menguruskan hasil tugasan murid, prosedur untuk murid yang tidak hadir,kriteria-kriteria hasil
tugasan,arahan untuk tugasan, komunikasi tugasan dan keperluan tugasan dan
maklumbalas dan prosedur pemantaun.
Kesediaan pelajar pula adalah keadaan diri sendiri yang ada pada seseorang yang bersedia
dan kebolehan untuk memperolehi sesutu pengalaman pembelajaran
yang baru. Jenis kesediaan belajar pula terbahagi kepada tiga iaitu
kesediaan kognitif, kesediaan afektif dan kesediaan psikomotor. Kesediaan
kognitif ini adalah berkait rapat dengan mental untuk memahami dan juga
berfikir dan perkembangan mental juga dikatakan bergantung kepada umur
seseorang. Dalam hal ini, keupayaan ini bertambah mengikut tahap
perkembangan umur seseorang. Murid dalam kelas akan merasa seronok untuk
memulakan pembelajaran sekiranya guru menggunakan kaedah permainan dalam
memulakan sesi pengajaran. Hal ini adalah kerana, murid menerima rangsangan dan
mengakibatkan mereka seronok untuk memulakan pembelajaran. Kesannya, mereka
akan seronok untuk memulakan sesi pembelajaran dengan lebih berkesan. Manakala
kesediaan afektif pula ialah merujuk kepada sikap , keinginan dan
keterunan untuk menerima pelajaran yang
di sampaikan. Pelajar yang bersikap positif dan berminat terhadap pelajaran
akan memainkan peranan yang aktif dan agesif . Kesediaan Psikomotor pula, merujuk kepada penguasaan
kemahiran yang berpusat kepada tindakan
fizikal iaitu fungsi anggota dan pengawalan penyelarasan penggerak di
dalam seluruh tubuh badan . kebolehan setiap
murid adalah berbeza dan perancangan pelajaran perlu mengambil kira masalah
perbezaan yang wujud dalam diri
individu.
Pengurusan murid yang
seterusnya adalah memotivasikan murid. Guru
perlu mendorong pelajar untuk mencapai
matlamat dan hasil
pembelajaran yang ditetapkan oleh
guru. Implikasi daripada ini dapat
meningkatkan pencapaian pelajar .
Guru hendaklah tidak mengabaikan pelajar
yang lemah dan sentiasa memberi kata-kata perangsang. Guru hendaklah
menggunakan ciri-ciri komunikasi yang positif apabila berhadapan dengan
pelajar. Selain itu, suasana pembelajaran yang
menyeronokkan juga adakalanya menjadi motivasi untuk murid.
Pengurusan Murid :
•Definisi
•Merekod : Kesediaan murid dan Memotivasikan
•Kesediaan kognitif
•Kesediaan Afektif
•kesediaan psikomotor
RUJUKAN
Comments
Post a Comment