Menurut kamus dewan. kepimpinan
merujuk kepada keupayaan memimpin merangkumi kebolehan , pencapaian, kejayaan
pemimpin dan sebagainya. Menurut Amir Hassan Dawi, kepimpinan melibatkan bentuk
interaksi antara pemimpin dan orang yang di pimpin. Organisasi pula menurut
kamus dewan ialah perihal menginstitusikan sesuatu (badan, organisasi, kaedah)
supaya kukuh dlm masyarakat atau sesuatu kelompok (sekolah). Organisasi sekolah
membantu pengurusan untuk mencipta sebuah keadaan yang efektif di sekolah. Sistem
di sekolah yang lebih tersusun mewujudkan suasana yang kondusif.
Terdapat beberapa gaya
kepimpinan iaitu autokratik, domokratik,
Laissez-Faire, kontegensi, Asertive , Responsive dan konensi Terdapat
empat gaya kepimpinan peringkat sekolah iaitu autokratik, demokratik, Laissez-faire
dan kontingensi. Autokratik adalah interaksi sehala. Pengetua memberi arahan,
guru - guru hanya mendengar dan mengikut sahaja. Guru-guru tidak diberi peluang
untuk menyuarakan pendapat atau memberi cadangan. Pengetua yang mengamalkan
gaya kepimpinan jenis ini dapat memastikan perlaksanaan tugas dengan sempurna.
Demokratik pula adalah interaksi dua hala. Pengetua akan berbincang, menerima
dan memberi pandangan. Setiap sesuatu perkara diputuskan melalui suara
majority. Gaya kepimpinan ini amat disukai oleh para guru dan staf lain kerana
ia lebih banyak berbincang atau membuat keputusan bersama-sama. Menimbulkan
suasana kondusif menyebabkan guru-guru dapat menumpukan sesi pengajaran dan
pembelajaran dengan tenang dan gembira. Gaya Laissez-faire. Gaya ini
bertentangan dengan gaya autokratik. Hal ini bermaksud tiada keyakinan diri dan
tiada matlamat yang tetap. Kontigensi
pula ianya tiada cara khusus yang sama dalam semua keadaan untuk
memimpin dan mengutamakan penganalisisan terhadap kepentingan dan keperluan
mengikut keadaan. Asertif pula adalah bersifat bersungguh-sungguh, tegas dan
mengeluarkan pendapat supaya diterima oleh orang lain. Responsif ialah pemimpin
yang mendengar dan melihat dahulu
sebelum bertindak serta tidak memuakan sesuatu tetapi memberi reaksi ke atas
sesuatu. Agresif pula adalah gaya
kepimpinan jenis yang percaya kepada
diri sendiri , berani , mementingkan kuasa dan inginkan keyajaan.
Kemahiran kepimpinan
guru pula adalah kebolehan mempengaruhi
pelajar dan bertindak sebagai rasan
setugas, mentor, pembimbing, pakar kurikulum dan sebagai pembentuk pendekatan
yang baru menerajui kumpulan pembelajaran. Selain itu, mengambil bahagian dala
tugasa-tugas operasi sekolah . kepimpinan yang penting bagi seorang guru adalah
berkeupayaan melakukan perubahan dengan memberi sumbangan idea yang baik, dapat
diterima pakai dan melakukan tindakan sesudah dilantik terhadap jawatan yang
dipertanggungjawabkan.
Kepimpinan di peringkat
sekolah di barisi oleh pengetua, penolong kanan pentadbiran, penolong kanan
HEM, PK ko kurikulum, guru kanan bidang. Kompeten kepimpinan guru menurut Clark
ialah memiliki ilmu pengetahuan yang luas, mendalam dan terkini. Selain itu, cekap
menggunakan segala sumber yang ada secara optimum serta memiliki budaya jadi
diri. Seorang pemimpin juga hendaklah mahir dalam berkomunikasi dengan berkesan, produktif, mengamalkan
budaya beretika serta mempunyai wawasan organisasinya,
Kesimpulannya seorang
pemimpin hendaklah mempunyai kreteria yang berwawasan bagi memimpin orang lain.
Organisasi pula merupakan sebuat unit yang sangat membawa impak terhadap sesuatu
matlamat. Kedua-dua elemen ini adalah saling berhubung antara satu sama lain.
Kepimpinan Dan
Organisasi :
•Definisi
•Gaya kepimpinan
•Kemahiran kepimpinan
guru
•Barisan kepimpinan di
peringkat sekolah
GAYA KEPIMPINAN :
•AUTOKRATIK: (Interaksi sehala)
•DEMOKRATIK: (Interaksi dua hala) dan (lebih iberal dan
menerima pendapat orang lain)
•KONTIGENSI : (Tiada cara khusus
sama dalam semua keadaan untuk memimpin dan mentadbir organisasi
sekolah)
•LAISSEZ-FAIRE : (Memberi kebebasan dan
kurang unsur kawalan)
RUJUKAN
1. James D. Mooney (1939). The
principles of organization. New York: Harper & Brothers.
2. Stephen P. Robbins (2002). Organnizational Behaviour. United
States: Pearson Custom Publishing
3. George R. Terry (1972). Principles of Management. United
States: Pearson Custom Publishing.
4. Kamus Dewan edisi keempat
Comments
Post a Comment