TOPIK 1 : SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN


Sosiologi merupakan sebuah  kajian mengenai kehidupan sosial, perubahan sosial, dan sebab sosial dan akibat dalam tingkah laku manusia (American Sociological Association, 2006) Sosiologi merupakan kajian saintifik mengenai masyarakat dan tingkah laku manusia. Tumpuan perspektif sosiologi adalah pada tingkah laku masyarakat, memahami corak interaksi dan proses kelompok. Oleh itu, sosiologi merupakan kajian sistematik dan saintifik tentang interaksi manusia dalam masyarakat dari pelbagai sudut.
Di dalam sosiologi pendidikan terdapat tiga aspek yang dititikberatkan di dalam melakukan perubahan terhadap para pelajar iaitu daripada aspek fizikal, moral dan sosial kerana hanya pendidikan sahaja yang boleh menghubungkan ketiga-tiga aspek tersebut seterusnya mengubah nilai hidup secara cara pelajar sepatutnya bertindak, berfikir dan mengeluarkan idea.
Tiga isi penting yang saya pelajari dalam topik ini ialah berkaitan dengan  tiga teori . Teori yang pertama ialah teori  Teori Fungsionalisme. Teori ini adalah berkenaan dengan perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan yang menyumbang kepada penerusan masyarakat. Masyarakat dianggap seperti tubuh yang  mempunyai bahagian dengan fungsi tersendiri iaitu ianya mempunyai tujuan dan keperluan tertentu.Selain itu,  struktur sosial juga turut  menentukan kelancaran keharmonian dan perjalanan masyarakat. Antara tokoh yang terlibat dengan teori ini ialah  Auguste Comte.
Teori yang kedua iaitu Teori Konflik. Di dalam teori ini turut menganalisis konflik-konflik dalam masyarakat. Konflik ini biasanya banyak terdapat  dalam struktur masyarakat. Di dalam teori ini juga turut menyatakan persoalan mengenai sama ada struktur-struktur masyarakat seperti ekonomi, pendidikan, politik, sosial dan agama membawa kesejahteraan kepada manusia atau sebaliknya. Antara tokoh yang terlibat dalam teori ini ialah Karl Marx.
Teori yang seterusnya ialah Teori Interaksionisme Simbolik. Di dalam teori ini pula membincangkan bagaimana seseorang menginterpretasikan dan bertindak menurut kemahuan masing-masing dalam masyarakat. Makna simbolik atau makna yang tersirat secara subjektif juga turut dikaji. Makna yang simbolik berguna semasa interaksi di mana makna-makna berkenaan menyebabkan  hubungan bertambah mesra .Makna adalah sesuatu yang dirundingkan. Interaksi sosial amat penting dalam menghubungkan manusia dengan dunia luar. Antara tokoh yang terlibat dalam teori ini ialah George Herbert Mead.
SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARANTEORI:

TEORI KONFLIK: menganalisis konflik-konflik masyarakatTEORI FUNGSIONALISME: setiap masyarakat mempunyai fungsi yang serupa dalam menjalankan                                                      tugasTEORI INTERAKSIONISME: membincangkan bagaimana seseorang menginterpretasikan dan                                                      bertindak menurut kemahuan masing-masing dalam masyarakat. 


Kesimpulan yang dapat dibuat daripada topik ini ialah seorang pendidik  dan sosiologi adalah suatu perkara yang sangat berkaitan antara satu dengan lain. Fenomena-fenomena yang berlaku dalam dunia pendidikan (termasuk sekolah) perlu dianalisis dalam perspektif sosiologi.Hal ini adalah dapat memudahkah bakal-bakal pendidik untuk lebih memahami situasi masyarakat kerana  profesion mereka tidak dapat dipisahkan dengan berinteraksi bersama masyarakat.

RUJUKAN

Teori-teori Penghantar dan Terapan, halaman 3

Comments