Bimbingan adalah satu proses
membantu individu atau kelompok pada bila-bila masa untuk mengembangkan
kapasiti mereka agar dapat membuat pilihan yang bijak dari aspek peribadi,
sosial, akademik, kerjaya dan sebagainya semi masyarakat amnya dan individu
khasnya. Zuraidah (1990), memberi nasihat adalah strategi menyelesaikan masalah
tanpa memikirkan persaan individu yang terlibat. Kamus Dewan, nasihat ialah
ajaran, petunjuk, yang baik peringatan mengusulkan, mengesyorkan ataupun
menganjurkan kepada seseorang tentang pelbagai hal. Gibson dan Mitchell (1999),
nasihat digunakan bagi menyediakan klien dengan maklumat baru dan berguna. Ia
juga mengajar bagaimana untuk berfikir dan bertindak.
Ciri-ciri penasihatan ini
berfokuskan kepada permasalahan yang dihadapi daripada menumpukan kepada diri
individu yang bermasalah. Memberi nasihat adalah strategi yang paling cepat
untuk mengatasi permasalahan jika nasihat itu meninggalkan kesan. Bentuk arahan
atau suruhan daripada seorang yang dianggap lebih berautoriti kepada orang
lain. Orang yang berautoriti ini adalah lebih berpengalaman, banyak pengetahuan
dan pengiktirafan. Setiap murid yang menghadapi masalah harus diberikan peluang
perkhidmatan penasihatan tanpa mengira kaum, status, latar belakang, sosial,
agama dan kepercayaannya. Perkhidmatan penasihatan ini adalah tanggunggjawab
bersama sama ada antara pembimbing dengan murid ataupun pembimbing ibu bapa.
Penasihatan hanya boleh oleh kaunselor yang bertauliah atau guru bimbingan yang
terlatih iaitu orang yang berupaya membimbing muridnya. Tindakan susulan
hendaklah dirancangkan selepas proses penasihatan agar memastikan masalah yang
dihadapi terurus.
Antara tugasan yang
perlu dilakukan dalam pengurusan penasihatan murid ini ialah, menyediakan
rancangan tahunan program dan aktiviti perkhidmatan bimbngan dan kaunseking
sekolah. Selain ituguru juga bertanggunjawab untuk merancang, mengawal selia
dan mengemas kini rekod dan inventori murid. Guru berkenaan juga perlu
mengumpul, menyedia dan menyebar maklumat perkhidmatan bimbingan dan kaunseling
kepada semua murid melalui sebarang media yang sesuai. Selain itu, segala
aktiviti bimbingan dan kaunseling kelompok dan tujuk ajar yang merancang
perkembangan murid secara optimum hendaklah dikelolakan dan bertanggungjawab
untuk melaksanakan.
Antara jenis perkhidmatan binbingan yang
disediakan ialah perkhidmatan memberi maklumat (menyebarkan maklumat pelajaran,
kerjaya dan lain-lain) , perkhidmtan
petempatan(membantu murid-murid memilih kegiatan bidang kokurikulum yang
sejajar dengan kebolehan, minat dan kemampuannya), perkhidmatan mencegah
penyalah gunaan dadah (memupuk rasa benci terhadap dadah), perkhidmatan perundingan
dan rujukan (merancang bersama-sama guru tentang cara-cara yang paling berkesan
untuk megawasi kemajuan murid-murid) , perkhidmatan penyelarasan sumber (menjadi penyelaras untuk
kebajikan majikan, agensi-agensi kebajikan dan orang-orang kenamaan tempatan
dalam program bimbingan di sekolah) , perkhidmatan dengan ibu bapa (Bekerjasama dengan ibu bapa
dalam mewujudkan disiplin di kalangan murid-murid) dan perkhidmatan penilaian
(mengadakan program pembimbing rakan sebaya dan program latihan)
Kesimpulannya, pengurusan penasihatan murid merupakan
suatu bentuk untuk memberi bimbingan dan panduan kepada murid untuk membuat
pilihan yang baik untuk kehidupan mereka dan ianya juga merupakan suatu tugas
yang memerlukan ibu bapa, pihak sekolah, guru dan murid untuk memberi kerjasama
bagi sama-sama terlibat untuk membantu. Bimbingan, penasihatan dan mentoring
merupakan kaedah-kaedah yang boleh digunakan untuk membantu murid-murid dalam
aspek pembelajaran dalam kehidupan. Langkah yang berbeza ini bertepatan kerana
setiap individu mempunyai masalah konflik dan matlamat tersendiri. Cara
pendekatan yang berbeza ke atas setiap murid harus diwujudkan agar mereka
menyedari kewujudan pihak lain yang mengambil berat tentang diri mereka.
Pengurusan Penasihatan
Murid :
•Definisi
•Ciri-ciri penasihatan
•Pengurusan buku Rekod
perkhidmatan
•pengurusan
perkhidmatan binbingan kaunseling
•pengurusan fail-fail
perkhidmatan
•Tugasan guru
pembimbing dan kaunseling
Tugasan Guru
Pembimbing :
•Menyediakan rancangan
tahunan program dan aktiviti
•Merancang, mengawal
selia dan mengemas kini rekod dan
inventori
•Membuat
penilaianaktiviti, modul, instrumen pendekatan unuk meningkatkan mutu
dperkhidmatan
bimbingan dan kaunseling
RUJUKAN :
Kamus Dewan Edisi Keempat
Comments
Post a Comment